E-bil for miljøet skyld
Der er mange grunde til at skifte den gamle benzin- eller dieselbil ud med en E-model. Den vigtigste er bidraget til bedre luftkvalitet.
Der kommer nu engang ingen forurenende udstødningsgasser ud af udstødningsrøret på en el-bil. Det faktum ligger på førstepladsen, når valget falder på at købe en e-bil fremfor en diesel- eller benzinmodel. Der er nul forurening, når du kører rundt med din e-bil. Det betyder bedre luft, ikke mindst for alle os, der bor i byerne, hvor trafikken er tæt.
Men er E-bilen nu så miljøvenlig, som mange hævder? Det er det helt store spørgsmål, der ikke er noget helt klart svar på. Godt nok forurener den ikke under kørsel, men ved fremstillingen af de store batterier i e-bilen, kommer der ubalance i co2-regnskabet. Batterier er klimasyndere. Batteriet, der for de flestes vedkommende produceres under helt andre himmelstrøg end vores og med "sort" strøm, tappet fra atomkraftværker, kul eller oliefyrede værker, er en udfordring for den miljøbevidste forbruger. Det kan vi ikke komme udenom, men jo flere kilometer el-bilen kører, jo mere fordeles det ud på det grønne regnskab.
ADAC - den store tyske automobilklub, har regnet sig frem til, at efter 40.000 batteri-kørte-kilometer kører e-bilen mere miljøvenligt end en benzin- eller dieselbil. Også den danske motorklub, FDM, har lavet flere regnestykker, der ser objektivt på miljøregnskabet. Det er god læsning, for den der vil vide mere. Dertil kommer strømmen, som køretøjet tankes op med. Den skal som bekendt også komme et sted fra. Tanker du grøn strøm fra vindmøller, solceller eller vandkraft, kan du med den bedste samvittighed køre afsted.
Sort strøm, både til fremstilling af batteri og til opladning er altså bestemt to faktorer, som den miljøbevidste forbruger skal have styr på.
Det indhold du læser i dette du lige læste, er lavet med økonomisk support fra Perlen Odense. Perlen Odense er kendt for at sælge f.eks: Julie Sandlau. Tak til Perlen Odense det betyder meget for os.