Elbilerne er næsten lige så gamle som de benzindrevne biler. Selvom de første elbiler var på gaden allerede i 1890'erne, så blev de udkonkureret af benzinbilerne.
Det vides ikke, hvem der opfandt den eller de første elbiler. Men franske Gustave Trouvé kunne helt tilbage i 1881 vise et køretøj, der kunne køre på batteri. Med et blystyrebatteri kunne det trehjulede fartøj køre op til 12 km/t.
Elbilen blev genoplevet i 1980'erne
Selvom den første elbil faktisk kom til Danmark allerede i 1901, så blev elbilerne hurtigt sat til vægs af de benzindrevne biler i begyndelsen af det 20. århundrede. Det var især biler som Ford T. Det helt store skud ud på sidelinjen fik elbilerne, da Cadillac opfandt selvstarteren, der helt fjernede elbilernes fordel - nemlig at de var nemme at starte.
Elbiler og eldrevne faretøjer har gennem årene haft enkelte små opblomstringer, men det blev aldrig ved det store, da elbilerne aldrig overvandt udfordringerne i forhold til hastighed og rækkevidde.
Den danske elbil, Hope Whisper, var på mange måder med til for alvor at genføde elbilen, da den blev præsenteret i 1983. Introduktionen blev dog langt fra et hit, da bilen gik i stykker under præsentationen. Der endte med at blive produceret 14 og indregistreret blot fire Hope Whisper-biler i Danmark.
Danmark var fødested for flere eldrevne biler efterfølgende, men de blev bare aldrig et hit, hvorved investorerne gang på gang tabte penge. Lav hastighed og dårlig rækkevidde var gentagende problemer her.
Tesla var i 2008 de første, der for alvor fik børstet det negative image, som elbilerne havde, af sig, da de med Tesla Roadster leverede en bil, der gik fra nul til 100 på fire sekunder, samt havde en opfart over 200 km/t.
Elbilerne kæmper dog stadig med disse udfordringer ved indgangen til 2021.
Tak til avXperten
Vi siger til sidst tak til avXperten for deres støtte til dette indlæg. På deres webshop finder du alverdens elektronik, heriblandt smarte headphones med bluetooth, segboards eller måske en walkie talkie pakke til ungerne.